Relacja M. Malczewskiego z 1993 r.

W oczekiwaniu na uruchomienie regularnych przewozów cofamy się wspomnieniami do roku 1993r,, kiedy to kolejka funkcjonalizowała w strukturach PKP.
Za zgodą autora, przedstawiamy relację pana Marka Malczewskiego oraz towarzyszącą jej dokumentację fotograficzną.
Jechałem na imprezę w Jędrzejowie (po raz pierwszy samochodem) i zboczyłem do Starachowic. Chwila sympatycznej rozmowy z dyżurnym w budynku (tym spalonym, w trójkącie), pytanie “czy dzisiaj coś pojedzie”; odpowiedź “przed chwilą pojechali” no i pogoń do Iłży. Akurat wjeżdżała lokomotywa z brankardem, mieli zabrać transporter z wagonem do zdania na normalne tory. No i konsternacja, okazało się że przy transporterze zwory nie ma, a kolejarze w brankardzie też żadnej nie mieli :-)
Skończyło się ekspresowym (obfotografowanym) zjazdem “po zworę”. Ja już jednak nie czekałem na drugi kurs z transporterem (“bo jeszcze kiedyś przyjadę”) i ruszyłem dalej w drogę
.”
Zdjęcia zostały uporządkowane zgodnie z trasą przejazdu składu tj. Iłża – Starachowice)

Na stacji w Iłży
Pod wiaduktem bocznicy zakładów w Zębcu
Pastwiska – skład na szlaku nadjeżdżający od strony Iłży
Pastwiska – przejazd kolejowy
Starachowice – dolina Młynówki opodal przejazdu kolejowego przy ul. Iłżeckiej

Ciekawe są też losy głównej bohaterki naszej relacji, czyli lokomotywy Lxd2 (L45H). Jak podaje źródło (https://enkol.pl/Tabor:Lw-00109), lokomotywa ta została wyprodukowana w roku 1968, otrzymując oznaczenie początkowo Lxd2-275, zaś od 1995r. Lxd2-258.
Miejsca stacjonowana były następujące:
– Werbkowice Wąskotorowe: 1968 – 1986
– Jędrzejów Wąskotorowy 1986 – 1987
– Starachowice Wschodnie Wąskotorowe: 1987 – 1994
– Jędrzejów Wąskotorowy: 1994 – nadal
Jak donoszą media, lokomotywa spłonęła 21.08.2015r. zniszczenia były na tyle poważne, że nie pozwalają na obudowę.