W oczekiwaniu na uruchomienie regularnych przewozów cofamy się wspomnieniami do roku 1993r,, kiedy to kolejka funkcjonalizowała w strukturach PKP.
Za zgodÄ… autora, przedstawiamy relacjÄ™ pana Marka Malczewskiego oraz towarzyszÄ…cÄ… jej dokumentacjÄ™ fotograficznÄ….
“JechaÅ‚em na imprezÄ™ w JÄ™drzejowie (po raz pierwszy samochodem) i zboczyÅ‚em do Starachowic. Chwila sympatycznej rozmowy z dyżurnym w budynku (tym spalonym, w trójkÄ…cie), pytanie “czy dzisiaj coÅ› pojedzie”; odpowiedź “przed chwilÄ… pojechali” no i pogoÅ„ do Iłży. Akurat wjeżdżaÅ‚a lokomotywa z brankardem, mieli zabrać transporter z wagonem do zdania na normalne tory. No i konsternacja, okazaÅ‚o siÄ™ że przy transporterze zwory nie ma, a kolejarze w brankardzie też żadnej nie mieli
SkoÅ„czyÅ‚o siÄ™ ekspresowym (obfotografowanym) zjazdem “po zworÄ™”. Ja już jednak nie czekaÅ‚em na drugi kurs z transporterem (“bo jeszcze kiedyÅ› przyjadÄ™”) i ruszyÅ‚em dalej w drogÄ™.”
ZdjÄ™cia zostaÅ‚y uporzÄ…dkowane zgodnie z trasÄ… przejazdu skÅ‚adu tj. Iłża – Starachowice)
Ciekawe są też losy głównej bohaterki naszej relacji, czyli lokomotywy Lxd2 (L45H). Jak podaje źródło (https://enkol.pl/Tabor:Lw-00109), lokomotywa ta została wyprodukowana w roku 1968, otrzymując oznaczenie początkowo Lxd2-275, zaś od 1995r. Lxd2-258.
Miejsca stacjonowana były następujące:
– Werbkowice WÄ…skotorowe: 1968 – 1986
– JÄ™drzejów WÄ…skotorowy 1986 – 1987
– Starachowice Wschodnie WÄ…skotorowe: 1987 – 1994
– JÄ™drzejów WÄ…skotorowy: 1994 – nadal
Jak donoszą media, lokomotywa spłonęła 21.08.2015r. zniszczenia były na tyle poważne, że nie pozwalają na obudowę.