Skrócona historia SKW. Więcej na podstronach: kolejki przemysłowe i historia najnowsza.

TrwajÄ…cy od poczÄ…tku XX w. rozwój kolei wÄ…skotorowych w okolicach Starachowic byÅ‚ Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z miejscowymi zakÅ‚adami przemysÅ‚owymi i wydobywczymi. W tym czasie powstaÅ‚a sieć kolei o szerokoÅ›ci toru 750 mm Å‚Ä…czÄ…cych starachowicki Wielki Piec z tartakiem na Bugaju, kopalniami rudy żelaza oraz licznymi Å‚adowniami drewna. Wybudowana sieć liczyÅ‚a ok. 60 km, zaÅ› Å‚Ä…cznie z kolejkÄ… lasów paÅ„stwowych (z 1938 r.) na poÅ‚udnie od Starachowic (w rejon Wykusu) – ponad 80 km.

Po wojnie zdecydowano o budowie kolei PKP łączącej Starachowice z Iłżą wykorzystując część istniejącego już torowiska (ukończono w 1950 r.). Na liczącym 20 km odcinku prowadzono głównie ruch towarowy oraz ruch pasażerski (w szczytowym okresie do 6 par pociągów dziennie). W latach 60-tych na skutek zamykania kopalń oraz ograniczenia transportu drewna przewozy zaczęły spadać. Ostatecznie w 1997 roku zawieszono wszelkie przewozy, a tabor przekazano na inne sieci wąskotorowe.

W roku 2003, na skutek mediacji podjętych przez Fundacją Polskich Kolei Wąskotorowych nastąpiło przejęcie linii od PKP przez władze Starostwa Powiatowego w Starachowicach. Siłami wolontariuszy przyjeżdżających z całego kraju prawie w każdy weekend, od listopada 2003 do kwietnia 2004 udrożniono pierwsze 6 kilometrów szlaku.

W maju 2004 r. przywrócono przewozy pasażerskie na odcinku Starachowice – Lipie. W sezonie 2008 operatorem byÅ‚o Stowarzyszenie Å»uÅ‚awskiej Kolei Dojazdowej, po czym w latach 2009 – 2010 ruch na kolei prowadziÅ‚o Stowarzyszenie GórnoÅ›lÄ…skich Kolei WÄ…skotorowych. Obecnie operatorem jest Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej JÄ™drzejowskiej Kolei Dojazdowej.

Na stronie “Z kart historii” prezentujemy galeriÄ™ wystawy przygotowanej na II Kongres Entuzjastów i Przyjaciół Kolei.